Nauka pływania jednym ze sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego, które buduje przy okazji sprawność fizyczną dziecka. Jest to jeden ze sportów ogólnorozwojowych, gdzie w pracy biorą udział wszystkie mięśnie, wzmacniany jest układ sercowo-naczyniowy, oddechowy oraz immunologiczny. Dodatkowo pobudzany jest również układ nerwowy, oraz doskonalony zmysł równowagi.
Ogólne rozumienie “nauki pływania” nasuwa skojarzenie konkretnych stylów pływackich takich jak: kraul, żabka, styl grzbietowy czy delfin. W pływaniu niemowląt i małych dzieci możemy mówić bardziej o oswajaniu z wodą i ćwiczeniach, które mają za zadanie przygotować do późniejszego doskonalenia nauki techniki pływackiej i samodzielnego pływania w swoim czasie (np. nie wcześniej niż w wieku 4-5 lat).
Od czego zacząć naukę pływania?
Od czego zacząć? “Baza” postępowania jest podobna, ale trochę inny sposób oswajania z wodą będzie dla niemowlęcia, a inny dla starszego dziecka, na przykład w wieku przedszkolnym.
Dla niemowlaka najważniejsze będzie sensoryczne doświadczenie ćwiczeń i zabawy w wodzie, dlatego należy rozpocząć od przyzwyczajania do polewania wodą twarzy, zanurzenia główki, zabawy w poczuciu bezpieczeństwa i bliskości z rodzicem.
Przedszkolak będzie bardziej świadomy i można go przygotować w dodatkowy sposób, by zminimalizować strach przed pierwsza wizytą na basenie, czy wejściem do wody, zanurzeniem. Najlepszym sposobem jest rozmowa z dzieckiem o samej wizycie na basenie, budowanie pozytywnych skojarzeń. Nawet zakupy niezbędnego wyposażenia: stroju kąpielowego, czepka, klapek, ręcznika, mogą być pomocne. Zadbajmy o komfort, ale też możliwość wyboru (np.”Może wybierzemy spodenki w Twoim ulubionym kolorze?” albo z ulubionymi bohaterami bajek). Da to naszemu dziecku poczucie kontroli i wchodzenia w przyjazną sytuację. Starsze dzieci z reguły bardziej zachowawczo podchodzą do zanurzania głowy pod wodę i nurkowania. Warto porozmawiać o odczuciach po basenie, czasem wprowadzenie małej zmiany - np. dodanie okularów pływackich sprawi, że ćwiczenia podwodne będą dla dziecka po prostu mniej kłopotliwe i przyjemniejsze.
Ogólnie, niezależnie od wieku dziecka warto kilka tygodni wcześniej, włączyć do domowej kąpieli ćwiczenia wprowadzające, które pozwolą oswoić dziecko z wodą na twarzy i ułożeniem ciała na powierzchni w różnych pozycjach (na plecach, na brzuchu). Dobrze podejść do tego jako formy zabawy, a dziecko będzie na basenie bardziej odważne i otwarte na nowe doświadczenia w wodzie. Ćwiczenia wprowadzające należy kontynuować do momentu, kiedy dziecko bez lęku przyjmuje delikatne ochlapywanie, polewanie wodą głowy i twarzy.
W przypadku niemowląt trudno mówić o standardowym rozumieniu “pływania”, które kojarzy się z przemieszczaniem się w wodzie konkretnymi stylami.
Nauka pływania dla niemowląt polega na oswajaniu ich z wodą, głównie na twarzy, układaniu na powierzchni w różnych pozycjach, dzięki czemu mogą poczuć wodę, siłę wyporu oraz balans swojego ciała. Woda przez cały czas stymuluje ich ciało, dostarczając bodźców niezbędnych do prawidłowego rozwoju.
Wykorzystując naturalne odruchy, można zapewnić dzieciom ciekawe ćwiczenia, które przygotują je do samodzielnego pływania w przyszłości. Dzieci do około 6 miesiąca życia, mają zachowany instynkt z życia płodowego - odruch wstrzymywania powietrza, który z czasem zanika, można to świetnie wykorzystać do nauki zanurzania i nurkowania pod wodą. Innymi wartościowymi odruchami, które wykorzystuje się w nauce pływania jest odruch kopania (nogi jak do żabki) oraz odruch chwytania - do wyławiania zabawek.
Stopniowo budowane są konkretne umiejętności pływackie m.in.:balansowanie na na brzuchu i plecach, zanurzanie, trzymanie się za brzeg i przemieszczanie wzdłuż niego.
Wszelkie ćwiczenia powinny być wykonywane w formie zabawy, aby utrzymać zainteresowanie i koncentrację maluszka. Odpowiednio dobrane zabawki, mogą pomóc wykonać trudniejsze elementy i zachęcić dziecko do wykonania konkretnego zadania.
Starszym dzieciom trudniej zaadaptować się do nowej sytuacji, jaką będzie pływanie na basenie. Na tym etapie: charakter i osobowość dziecka, stopień pewności siebie, indywidualna motywacja - będą miały realny wpływ na chęć nauki pływania. Jeśli dziecko niechętnie uczestniczy w zajęciach nauki pływania na zajęciach zorganizowanych lub w szkole, warto zastanowić się nad przyczyną. Często ten problem dotyczy dzieci, które podczas domowych kąpieli nie oswoiły się wystarczająco z wodą, nie miały polewanej wodą twarzy, nie zanurzały się pod wodę w wannie i na przykład nie lubią myć włosów.
Wtedy najlepiej wprowadzić ćwiczenia w domu i pokonać psychiczną barierę przed polaniem twarzy. Przy każdej kąpieli, należy stopniowo zwiększać ilość wody, którą polewamy dziecku buzię zaczynając od przetarcia twarzy mokrą ręką, a kończąc na prysznicu po kilku tygodniach.
Z reguły im starsze dziecko, tym większe są oczekiwania rodziców, co do szybkości efektów nauki. Z jednej strony dziecko jest lepiej rozwinięte fizycznie i organizm jest “gotowy” do pływania różnymi stylami pływackimi, z drugiej strony starsze dziecko jest w pełni świadome sytuacji, musi poradzić sobie z lękiem przed wodą, jej głębokością. Warto rozmawiać z dzieckiem, żeby pomóc mu w niwelowaniu stresu.
Jednym z elementów nauki pływania dla dzieci w wieku żłobkowym/przedszkolnym, może być domowy trening na “sucho”, czyli ćwiczenia wspomagające. Dzieci powyżej 2 lat mogą ćwiczyć naprzemienną pracę nóg i rąk, by utrwalić dany sposób poruszania nimi.
Przykładowe ćwiczenia:
najlepiej wygodnie usiąść na kanapie, posadzić dziecko na swoich kolanach i poprowadzić jego ręce jak do kraula
w takiej samej pozycji, można pokazać, jak pracują nogi: góra – dół trzymając ręce pod kolanami dziecka
pozwalajmy bawić się w “pływanie” po podłodze, można uatrakcyjnić zabawę i za pomocą kolorowej taśmy zaznaczyć tor, jaki dziecko powinno pokonać
Innymi sposobami jest zachęcanie do kąpieli w wannie (napełnionej niewielką, bezpieczną ilością wody, najlepiej taką, która zakrywa uszy, ale nie twarz) do kładzenia się na brzuchu i plecach, oraz przyjmowania pozycji pływackiej; dzieci czują się wtedy dużo bezpieczniej niż na basenie, oswajają się wtedy z wodą.
Na rynku jest wiele zabawek przeznaczonych do kąpieli, ale można również wykorzystać unoszące się na wodzie piłeczki, czy plastikowe kubeczki do przelewania, polewania wodą etc.
Ćwiczenia wspomagające pozwalają na szybszą adaptację podczas treningu na basenie.
Ćwiczenia dla niemowląt: przy kąpieli kładziemy niemowlę na pleckach, chwyt prawą ręką pod lewą pachę dziecka (podparcie łopaki), drugą ręką przecieramy buzie mokrą dłonią i chwalimy dziecko “brawo, mokra buzia” (powtarzamy 2-3 razy, w wolnym tempie z przerwami), następnie chwytamy maluszka pod pachę (prawą ręką pod lewą pachę dziecka) obracamy i układamy dziecko na brzuszku powtarzając ćwiczenie z przecieraniem twarzy mokrą dłonią. Podczas gdy w dalszym ciągu podtrzymujemy niemowlę na brzuszku, polewamy plecki cienkim strumieniem wody np. z małego kubeczka. W dalszej zabawie - pokazujemy dziecku jak leje się woda z kubeczka. Można też delikatnie ruszać rączkami, rozchlapywać wodę i mówić do tego “chlap, chlap, chlap”, potem powtórzyć z nóżkami z hasłem “kop, kop, kop”.
Ćwiczenia dla starszych dzieci: przy kąpieli - zabawa w deszczyk, ochlapywanie twarzy najpierw małymi kropelkami “z palców”, zwiększając stopniowo ilość wody (jeśli sami damy się ochlapać, dodatkowo dziecko będzie miało frajdę), nauka wydechu do wody - dziecko leży na brzuchu i dmucha w piłeczkę ping-pongową, żeby ją przepchnąć np. do końca wanny, może też robić bąbelki ustami zanurzonymi w wodzie. Kładzenie się na plecach i ruchy rąk i nóg po powierzchni wody (przyciąganie i oddalanie).
FLOW Szkoła pływania w Krakowie 2023 | Polityka Prywatności
© Wszelkie prawa zastrzeżone | Realizacja: Cooklinska - Wirtualny Manager